Παρασκευή, 5 Ιουλίου 2013

Τα σχολεία άνοιξαν, με το βιβλίο της ΣΤ΄Δημοτικού τι γίνεται; Συγγραφέας: Γιώργος Τασιόπουλος (ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΡΗΞΗ (18)

ΩΣ ΑΡΧΕΙΑΚΟ ΥΛΙΚΟ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΡΗΞΗ (18) ΚΕΙΜΕΝΟ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ Κ. ΡΕΟΥΣΗ, ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΣΤ΄ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ, ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

Τα σχολεία άνοιξαν, με το βιβλίο της ΣΤ΄Δημοτικού τι γίνεται;

Συγγραφέας: 
Γιώργος Τασιόπουλος
Η περσινή σχολική χρονιά, στην έναρξή της με τη δίμηνη απεργία των εκπαιδευτικών και στη συνέχεια με τον προβληματισμό για το περιεχόμενο των νέων σχολικών βιβλίων, και ιδιαιτέρως αυτού της Ιστορίας της Στ΄ τάξης, κατέστησε την εκπαιδευτική κοινότητα ιδιαιτέρως ανήσυχη για την ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας μας.
Η εμμονή του ΥΠΕΠΘ στη διδασκαλία του εγχειριδίου της Ιστορίας και τη νέα σχολική περίοδο βρίσκει το κοινωνικό σώμα σε ποσοστό 75,6% να φαίνεται να αντιδρά και με μόνο το 8,6% να φαίνεται να συμφωνεί. (Έρευνα RASS, Παρόν 15-7-2007).
Το ΥΠΕΠΘ και η κ. υπουργός παραμένουν σταθεροί σύμμαχοι της συγγραφικής ομάδας και με διάφορα τερτίπια, ντε και καλά, επιμένουν στη λοβοτομή της ιστορικής συνείδησης των Ελληνοπαίδων, μη υπολογίζοντας το πολιτικό κόστος σε προεκλογική περίοδο...

Το «ατράνταχτο» επιχείρημα της κυρίας Γιαννάκου είναι πως άποψη επί του προκειμένου πρέπει να έχουν μόνον οι ιστορικοί. Έτσι, αναμένει τις διορθώσεις της συγγραφικής ομάδας που έρχονται και επανέρχονται εμμένοντας στη φιλοσοφία τους, αγνοώντας την παραδοσιακή ιστοριογραφία και άλλους έγκριτους ιστορικούς, μεταξύ των οποίων και αυτούς της Ακαδημίας.

Ο χρόνος κυλά και απ’ ό,τι δείχνουν οι προθέσεις της υπουργού, το βιβλίο θα επανέλθει και την επόμενη σχολική περίοδο προσωρινά, αναμένοντας και πάλι διορθώσεις, προς δόξαν της μεταμοντέρνας σχολής των αποδομητών της εθνικής Ιστορίας, μιας και ουδέν μονιμότερον του προσωρινού.

Θα θέλαμε όμως να θέσουμε μερικά ερωτήματα προς το ΥΠΕΠΘ και την κ. υπουργό, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και, μετά λύπης μας, στη Διδασκαλική Ομοσπονδία της Ελλάδας, που κομπορρημονούσε στην πράγματι μεγαλειώδη σε συμμετοχή και διάρκεια απεργία της, για την κοινωνική στήριξη του αγώνα της:

ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΔΕΝ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕ ΣΤΗΝ ΕΠΑΝΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ;

Το Π.Ι., αφού διέκοψε με άκομψο τρόπο πρωτοβουλία αξιολόγησης του βιβλίου Ιστορίας από σχολικό σύμβουλο της Θεσσαλονίκης, έστειλε εγκύκλιο (12036/Γ2/1-2-07) που με πρωτοφανή απόφαση απαγόρευσε αντιδημοκρατικά την αξιολόγηση και τη συντονισμένη έκφραση των απόψεων των εκπαιδευτικών για τα νέα βιβλία, χωρίς εισήγηση του Τμήματος Ερευνών του Π.Ι. και έγκριση του ΥΠΕΠΘ, φοβούμενο τη συντριπτική τους απόρριψη εκ μέρους των.

Μάλιστα, η εντολή ανέφερε: «Αναφορικά με την αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων, το Π.Ι. έχει ετοιμάσει εργαλεία αξιολόγησης, τα οποία είναι έγκυρα και αξιόπιστα, ώστε να προκύψουν αντικειμενικά αποτελέσματα. Τις επόμενες δύο εβδομάδες θα ξεκινήσει η διαδικασία αξιολόγησης».

Πέρασαν από τις 1-2-07 οι δυο βδομάδες, πέρασαν και δυο μήνες, τέλειωσε και το σχολικό έτος και περιμένουν ακόμα οι εκπαιδευτικοί να εκφράσουν την άποψή τους.
Γιατί όμως και έως τη λήξη του σχολικού έτους δεν προχώρησε το Π.Ι. στην αξιολόγησή τους; Μήπως για να επιβεβαιωθεί το προαναφθερθέν σενάριο, αφενός μεν για την παραμονή _διά της προσωρινότητας_ του βιβλίου και αφετέρου για να μην εκφραστεί η θέληση των δασκάλων για απόσυρση του βιβλίου; Άλλωστε, όταν θα δοθεί το διορθωθέν βιβλίο θα έχουν ήδη παρέλθει οι εκλογές και θα «αξιολογηθεί» από περιορισμένο αριθμό σχολείων, κατάλληλα ίσως επιλεγμένων, για να μεθοδευθεί η μόνιμη πλέον παραμονή του.

ΕΙΝΑΙ Η ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΑ ΟΥΔΕΤΕΡΗ;
Θα θέλαμε να ρωτήσουμε τη Δ.Ο.Ε., τον πρόεδρό της, καθώς και _κυρίως_ τις «αριστερές» παρατάξεις (να εξαιρέσουμε την ΕΣΑΚ και μέρος μόνο των Παρεμβάσεων).
Η διδασκαλία είναι απλώς τεχνική ικανότητα να διδάσκεις με μέθοδο, οργάνωση και σχέδιο στους μαθητές και θα πρέπει όλος ο διάλογος για την παιδεία μας να περιορίζεται στη μεθοδολογία; Η εκ των προτέρων καθορισμένη ύλη δεν αποσκοπεί σε έναν προκαθορισμένο σκοπό; Δεν είναι υποχρέωση και ικανότητα του συνδικάτου να κατανοεί τους κοινωνικούς και πολιτικο-ιδεολογικούς στόχους της σχολικής γνώσης; Δεν πρέπει να τάσσονται οι «συλλογικοί» διανοούμενοι του κλάδου μας με το μέρος μιας απελευθερωτικής αγωγής, σε αντίθεση με τις επιχειρούμενες πολιτικές στην παιδεία, που αποσκοπούν στη διαμόρφωση απασχολήσιμων, καταναλωτών εφήμερων πληροφοριών και προϊόντων; Είναι «κοινωνιολογική φαντασία» και απαρχαιωμένη η αντίληψη που αναγνωρίζει τις κοινωνικές και ιδεολογικές προεκτάσεις των διαφόρων διδακτικών επιλογών σε μια αίθουσα διδασκαλίας, που προσεγγίζεται ως «αρένα» πολιτισμικής και κοινωνικής σύγκρουσης, αντίστασης και αναπαραγωγής;

ΓΙΑΤΙ Η Δ.Ο.Ε. ΟΙ ΠΑΡΑΤΑΞΕΙΣ ΚΑΙ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΣΙΩΠΟΥΝ;
Όλα τα παραπάνω δεν απασχόλησαν τη Δ.Ο.Ε., ούτε καν στο πρόσφατο συνέδριό της, αγνοώντας την αγωνία της κοινωνίας για το περιεχόμενο των νέων εγχειριδίων. Κοινωνίας που στους επόμενους αγώνες της θα καλέσει σε συμπαράσταση όπως και το περασμένο φθινόπωρο.

Σε συνέδριο της Δ.Ο.Ε. που έγινε τον μήνα Απρίλιο στα Τρίκαλα, από τα δεκάδες πρόσωπα που συμμετείχαν στη συγγραφή των βιβλίων και τα εκατοντάδες που προχώρησαν στην κριτική τους, η κ. Ρεπούση επιλέχθηκε και εισηγήθηκε εκ μέρους της ΠΑΣΚ για τη συγγραφή των νέων βιβλίων. Παρά τα επίμονα ερωτήματα των συνέδρων, η κ. Ρεπούση, υπό την προστασία του κ. Μπράτη, προέδρου της Δ.Ο.Ε. αρνήθηκε να απαντήσει, τονίζοντας μάλιστα πως «είναι προσωπικό μου δικαίωμα να επιλέγω τους συνομιλητές μου», ξεχνώντας ότι έγραψε βιβλίο του ελληνικού κράτους και υποχρεούται να απαντά.

Το ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα. Πώς η κ. Ρεπούση, και παρά τις αντιδράσεις από όλο το κοινωνικό φάσμα των Ελλήνων, μπορεί να απολαμβάνει την προστασία της υπουργού, της αξιωματικής αντιπολίτευσης, του ΣΥΝ και των ηγετικών συνδικαλιστικών εκπροσώπων τους;

ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΘΑ ΔΩΣΟΥΝ ΟΙ ΜΑΧΟΜΕΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΔΙΑ ΤΟΥ «ΚΡΥΦΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ».
Ο Γ. Μαργαρίτης, καθηγητής Ιστορίας του Α.Π.Θ., εξηγεί πολύ καλά το διακύβευμα και, εξ αυτού, την εμμονή των αντίπαλων στρατοπέδων στην «αποδόμηση» ή όχι της Ιστορίας μας:

«Οι βασικοί όροι με βάση τους οποίους χρηματοδοτήθηκε εν μέρει και από την Ε.Ε. η επιχείρηση “ανάπλασης” των σχολικών εγχειριδίων δύσκολα ανατρέπονται: όσον αφορά την Ιστορία, λ.χ. ο εξοβελισμός των σκληρών περιπετειών μέσα στις οποίες διαμορφώθηκαν λαοί, έθνη και κοινωνικές ομάδες, μέσα στις οποίες χτίστηκαν οι ελευθερίες των ανθρώπων ή οι δουλείες τους, φαίνεται περίπου υποχρεωτική επιλογή. Ο κοσμοπολιτισμός είναι βασική αρχή σε έναν κόσμο όπου η ελευθερία του μεγάλου κεφαλαίου υπαγορεύει τους κανόνες και μεθοδεύει την απαξίωση όλων όσα μπορούν να γίνουν όπλα στα χέρια ή στον νου εκείνων που δυσανασχετούν με την κυριαρχία του: Τα έθνη και οι λαοί, τα κινήματα, οι αγώνες και οι συγκρούσεις των ανθρώπων θεωρούνται επικίνδυνα σε έναν κόσμο που, όπως θέλει να μας πείσει ο καπιταλισμός, δεν έχει «χθες», έχει μόνο «σήμερα»!
Ωστόσο, όσοι πλήττονται από τις εξελίξεις και αφήνονται πίσω στον πολιτισμό της κατανάλωσης δεν είναι φώκιες, αρκούδες ή φάλαινες ώστε να προσμένουν τη σωτηρία τους από τις «μη κυβερνητικές οργανώσεις». Γι’ αυτούς το μόνο πεδίο άσκησης πολιτικής, το μόνο καταφύγιο απέναντι στην επέλαση του κοσμοπολίτικου κεφαλαίου είναι το έθνος, η πατρίδα την οποία οι πρόγονοί μας έφτιαξαν ώστε μέσα από αυτή να έχουν πολιτική φωνή. Επειδή αυτό συμβαίνει έτσι και αλλιώς, όποιος αρνείται να το καταλάβει υπονομεύει τη λειτουργία της δημοκρατίας και τροφοδοτεί ακραίες καταστάσεις: τον εθνικισμό, λόγου χάριν».

Όπως και την παρελθούσα σχολική χρονιά, οι δάσκαλοι που, στην πλειονότητά τους, είναι ζηλωτές της αλήθειας, θα διδάξουν την Ιστορία με τη δοκιμασμένη μέθοδο του «κρυφού σχολειού», μένοντας πιστοί στις επιταγές του Συντάγματος και κόντρα στις αντιλήψεις που τους θέλουν να λειτουργούν ως υπηρέτες της εξουσίας και εκτελεστικό όργανο του κράτους, συντελεστές της κυρίαρχης κουλτούρας που επιθυμεί την αποδόμηση της ταυτότητας των εθνών, υπηρετώντας τα σχέδια της παγκοσμιοποίησης.

*ΔΑΣΚΑΛΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΚΠ/ΩΝ Π.Ε. «ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ - ΖΕΦΥΡΙΟΥ - ΦΥΛΗΣ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου