Τετάρτη 30 Ιανουαρίου 2013

Γιατί το Πρ. Διάταγμα για την Αξιολόγηση έχει στόχο την «ποινικοποίηση» της εκπαιδευτικής διαδικασίας;

ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr
Της Αιρετού (ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας) Κατ. Λεμπέση 
Το Π.Δ. που δόθηκε στη δημοσιότητα αφορά στην αξιολόγηση εκπαιδευτικών και στελεχών της εκπαίδευσης και ταυτίζεται με το Ν. 4024/2011 (Μισθολόγιο & Βαθμολόγιο).
•    Δεν έχει στόχο την Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού έργου, την ποιοτική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών και της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
•    Δεν έχει στόχο την αποτελεσματικότερη λειτουργία των σχολικών μονάδων, την ενίσχυση των σχέσεων, των παιδαγωγικών πρακτικών, την ανάδειξη και προώθηση των ιδεών και των καλών πρακτικών.
•    Δεν έχει στόχο την επισήμανση των αδυναμιών του εκπαιδευτικού συστήματος, την ανατροφοδότηση για το σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής και τον καθορισμό επιμορφωτικών και άλλων παρεμβάσεων.
•    Δεν έχει στόχο τη διαμόρφωση κουλτούρας «αξιολόγησης» στα σχολεία, την ενίσχυση της συνεργασίας και της συμμετοχής μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας, την ενίσχυση της αυτογνωσίας και της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών.
Το Π.Δ. δίνει έμφαση μόνο στην εξωτερική αξιολόγηση. Είναι «επιθεώρηση» όπως παλιά, αφού η αυθαιρεσία των αξιολογητών (Διευθυντή & Σχ. Συμβούλου), κυριαρχεί. Είναι αξιολόγηση με βαθμολόγηση των (αυθαίρετων) κριτηρίων, η οποία αφήνεται στον πλήρη έλεγχο/εξουσία των αξιολογητών. Είναι αξιολόγηση που «ποσοτικοποιεί» ποιοτικά κριτήρια σε κλίμακα από το 1 έως το 100 (σελ. 12)!!! 
Αλήθεια, πώς θα βαθμολογηθεί ο εκπ/κός σε κλίμακα (1-100) στο «κριτήριο του παιδαγωγικού κλίματος στη σχολική τάξη» (Π.Δ., σελ. 38), με 1-2 επισκέψεις του Σχ. Συμβούλου;
Είναι απορίας άξιο αν το Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α. πήρε υπόψη του το πόρισμα της ομάδας εργασίας που το ίδιο δημιούργησε.
Να τι έλεγε η Ομάδα εργασίας που είχε ορίσει ο Υπουργός για να διαμορφώσει πρόταση για «ένα σύστημα αξιολόγησης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου (δομών, εκπαιδευτικού υλικού, διαδικασιών και ανθρώπινου δυναμικού)»:
«Η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, στα κράτη που αυτή υφίσταται, αποτελεί ξεχωριστή αρμοδιότητα του επίσημου φορέα αξιολόγησης και συνδέεται στενά με την επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού.
Στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών έχει ενταχθεί στη συνολική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας.
Ενταγμένη στη αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών έχει κυρίως διαμορφωτικό χαρακτήρα και συνδέεται με την ανάληψη δράσεων βελτίωσης σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο». (Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α., Οκτώβριος 2012, σελ. 9).
•    Πού και πώς αποτυπώνεται μια τέτοια αντίληψη στο Π.Δ.;  Πουθενά.
•    Τι εξυπηρετεί και που στοχεύει η βαθμολογία; Στην κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών, στη μισθολογική και βαθμολογική καθήλωση, σύμφωνα με τα άρθρα 6-8 του Ν. 4024/2011.
•    Ποιος ο στόχος της εκατοστιαίας κλίμακας; Η κατάταξη των εκπαιδευτικών σε πίνακες προακτέων και μη προακτέων.
•    Υπάρχει περίπτωση εκπαιδευτικός να είναι «επαρκής» ή «πολύ καλός» και να μην μπορεί να εξελιχθεί; Βεβαίως αφού π.χ. από το βαθμό Γ στο Β θα μπορεί να προαχθεί/εξελιχθεί μόνο το 70% των εκπαιδευτικών «ποσοστό που με κοινή Υπουργική απόφαση…μπορεί να καθορίζεται χαμηλότερα…ύστερα από εκτίμηση υπηρεσιακών αναγκών και των δημοσιονομικών δυνατοτήτων…(Άρθρο 7, παρ. 6 του Ν. 4024/2011)!!!
•    Σε πόσα κριτήρια μπορεί κάποιος εκπαιδευτικός να κριθεί ελλιπής ώστε να κριθεί συνολικά ελλιπής, ανεξαρτήτως κατηγορίας; Σε δύο (2) από τα δεκαπέντε (15) συνολικά κριτήρια, ανεξαρτήτως κατηγορίας, αν κριθεί ελλιπής τοποθετείται «στον πίνακα των μη προακτέων με συνέπεια να στερηθεί του δικαιώματος για προαγωγή για δύο χρόνια» (Άρθρο 8, παρ. 4 του Ν. 4024/2011).
•    Τι μπορεί να συμβεί αν ένας εκπαιδευτικός εγγραφεί σε δύο διαδοχικούς πίνακες μη προακτέος;  «Παραπέμπεται μέσα σε δύο (2) μήνες από την κύρωση του οικείου πίνακα υποχρεωτικώς προς κρίση στο υπηρεσιακό συμβούλιο, το οποίο, με αιτιολογημένη απόφαση του και μετά από προηγούμενη κλήση αυτού για να παράσχει εγγράφως ή προφορικώς τις αναγκαίες διευκρινίσεις. Το Υ.Σ. μπορεί να τον απολύσει ή να τον υποβιβάσει κατά έναν βαθμό. Κατά της απόφασης αυτής επιτρέπεται να υποβληθεί ένσταση στο Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο (Άρθρο 95 του Ν.3528/2007).
•    Είναι γεγονός ότι αυτό το Π.Δ. καμία σχέση δεν έχει με την εκπαιδευτική αξιολόγηση, την υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου και του Εκπαιδευτικού.
•    Η εκπαιδευτική αξιολόγηση έχει σχέση με όλους τους παράγοντες της εκπαιδευτικής διαδικασίας: με τα μέσα και τους πόρους που διατίθενται, με τις διοικητικές δομές και τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, με τη συνεχή εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, με υποστηρικτικούς θεσμούς και αντισταθμιστικά μέτρα.
•    Η εκπαιδευτική αξιολόγηση έχει ή θα πρέπει να έχει σχέση με την αλλαγή των σχέσεων και της κουλτούρας των σχολείων. Τη συνεχή ανατροφοδότηση με στόχο τη βελτίωση της διδασκαλίας, την καταπολέμηση των ανισοτήτων και των διακρίσεων. Με το πραγματικό «άνοιγμα» του σχολείου στην κοινωνία και τη ζωή.
► Καλούμε όλους τους Εκπαιδευτικούς να αντιδράσουν και να ανατρέψουν στην πράξη τα σχέδια που μας γυρίζουν δεκαετίες πίσω.
► Καλούμε το Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α. να πάρει πίσω το σχέδιο Π.Δ. και να ανοίξει ένα έντιμο και δημοκρατικό διάλογο με την Ομοσπονδία μας και τον εκπαιδευτικό κόσμο για τη διαμόρφωση θέσεων και προτάσεων σύμφωνα με τις θέσεις του κλάδου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου